Zátiší Group
Společnost vznikla v roce 1991 a v současné době provozuje v Praze čtyři restaurace (V Zátiší, Bellevue, Mlýnec a Žofín Garden) a Zátiší Catering, který je exkluzivním cateringovým partnerem Kongresového centra, paláce Žofín a nově také preferovaným cateringovým partnerem Rudolfina. Od roku 2009 provozuje inovativní divizi Fresh & Tasty.
První restauraci jste tu založil před 25 lety, teď provozujete další čtyři a cateringovou firmu. Odkud přišel tento impuls? Byl to pro vás přirozený vývoj?
Rozhodně se nejedná o strategii vytvořenou před 25 lety, ale o kombinaci porozumění potřebám hostů a zákazníků a reagování na ně a o obrovskou dávku štěstí. To zdůrazňuji, protože jsme opravdu měli obrovské štěstí na tým, se kterým jsme začínali. I dnes je s námi mnoho těch, kteří začínali před více než 20 lety. Někteří z nich letos a v příštím roce oslaví 25 let v Zátiší.
O štěstí v podnikání hovoříte často. Máte také někdy obavy z budoucnosti a ze svých rozhodnutí, nebo je váš recept „všemocný“?
Absolutně ne. V životě už neexistuje událost, ze které bych mohl být nešťastný. Štěstí je vnitřní záležitost, a i když z 10‑15 % může být ovlivněno vnějšími vlivy, nemohou je nikdy zásadním způsobem změnit. Silně věřím tomu, že pokud zůstaneme vděční a pozitivní, vždy budeme šťastní. Každá událost v životě je pak zároveň možností. Hurá!
Součástí vašeho života a podnikání je i filantropie. Jak na „stejnou vlnu“ dokážete naladit i své zaměstnance?
To není vůbec lehká otázka a někdy se v ní neshodneme. Oni přirozeně chtějí vidět více charitativních počinů v České republice, zatímco já cítím, že daleko větší hodnotu získáte při investování do dobročinných aktivit, které cílí na ty nejchudší z chudých. Uvedu příklad. V Indii nebo Africe je možné za méně než 300 Kč pořídit pro jednoho školáka teplé obědy na každý den školy po celý rok.
Hosté ve vašich restauracích utrácejí poměrně značné sumy za luxusní jídlo i služby. Neprotiřečí si to s vaším zápalem pro charitu? Vždyť by mohli tyto částky přímo posílat potřebným.
Ale to je právě ono. Dávají si luxusní jídlo a zároveň posílají peníze těm nejchudším z chudých. Někteří vědomě, jiní nevědomky. No, není to krásné?
Jak vidíte rozdělení svých aktivit do budoucna, když nyní je to 40 procent catering, 40 procent restaurace a 20 procent školní stravování?
Fresh & Tasty je naší nejrychleji rostoucí divizí. Dokážu si tedy snadno představit, že do roku 2018 to bude třetina pro každou divizi – catering, restaurace, školní a firemní stravování.
V čem se ve vztahu k zákazníkovi nejvíc liší podnikání v restauračním provozu a v cateringu?
Restaurace jsou většinou B2C byznys, kdy si host sám vybírá, kam chce jít na večeři, zatímco catering je především B2B byznys, kdy se zákazník často rozhoduje na základě parametrů poptávky – kdo zvládne obsloužit 300, 500 nebo 2 000 hostů.
Využíváte pro catering nejmodernější prvky. Kde berete inspiraci?
Všechny nápady vycházejí přímo z týmu, který sbírá inspiraci po celém světě. Musím přiznat, že ne všechny nápady jsou zcela originální, ale někdy třeba jen nové pro Prahu a Českou republiku.
V médiích se ke konci loňského roku začaly objevovat zmínky o vaší expanzi do Německa, Rakouska nebo Švýcarska. Jak to zatím vypadá?
Divize catering expandovala do Rakouska, Maďarska a Německa, ale spálili jsme se a stáhli se zpět. Nyní se připravujeme na druhé kolo, které odstartujeme kolem roku 2017/2018 expanzí do Německa. Podle mého názoru musíme začít restaurací, po níž by mohl následovat catering a pak i Fresh & Tasty, ale bude samozřejmě záležet na příležitostech.