Elektromobilita, vodík, integrace autonomních vozidel, zaostávání Evropy v automobilovém průmyslu. To je jen několik trendů, které ukázal dvacátý ročník průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey (GAES), v němž výkonní manažeři firem z automobilového průmyslu načrtávají, kam se podle nich odvětví bude v dohledné budoucnosti ubírat.
Budeme svědky restrukturalizace této oblasti, větší a větší roli bude hrát regionální rozdělení a dostupnost surovin, světové silnice si – téměř rovným dílem – rozdělí různé druhy pohonů. S velkou pravděpodobností se změní obchodní model s dealery, jak jej známe dnes, a na významu budou čím dál víc nabývat velké objemy dat a výpočetní technika v autech obecně. Letos se účastníci průzkumu poprvé dívali nikoliv k pětiletému horizontu, ale až do roku 2030.
Bouře na obzoru
Kostičky v branži se podle respondentů průzkumu přeskládají, přičemž klíčové bude stavět na pevných základech znalostí a zkušeností z předešlých desetiletí, stejně jako schopnost najít si v novém ekosystému své místo a tím si zajistit budoucí příjmy.
Dva roky se konektivita a digitalizace držely na druhé příčce, tentokrát už je šéfové firem považují za trend číslo jedna. Do roku 2030 tuto oblast spatřuje jako klíčovou 59 % z nich. V těsném závěsu následují elektromobily, palivové články a hybridní technologie.
Automobilový svět se promění rovněž z pohledu výrobních lokalit. A Evropa si ve vyhlídkách manažerů moc dobře nevede. Zatímco dnes se na starém kontinentu vyrábí 15 % světových automobilů, za deset let to bude méně než 5 %. Alespoň si to myslí 67 % respondentů (především z Asie a Severní Ameriky, evropští manažeři tak strmý pokles většinou nečekají). Lídrem v oblasti čisté elektromobility se stane Čína, a jelikož je tato země jedním ze tří největších producentů součástí do akumulátorů, řada zemí na ní bude ještě závislejší než dnes.
Větší vliv na podnikání budou mít v následující dekádě regulační opatření. Myslí si to 77 % dotázaných. Dalším zajímavým údajem je, že tři ze čtyř manažerů se domnívají, že největší vliv na to, jaký typ pohonu bude v regionech dominovat, bude mít lokální dostupnost surovin.
Většina dotázaných (60 %) si myslí, že přestaneme rozlišovat mezi osobní a nákladní dopravou, a 77 % se domnívá, že tradiční veřejná hromadná doprava během deseti let ustoupí individuálním „kapslím“ objednávaným na přání.
Zajde spalovací motor na úbytě?
Zmiňovaná dostupnost surovin, průmyslové strategie a portfolia dodavatelů budou mít zásadní vliv na to, který pohon bude v jednotlivých oblastech světa nejvíc zastoupen. Kolem roku 2040 by rozdělení mohlo být následující: elektromobily 30 %, vodíkové články 23 %, spalovací motory 23 % a hybridy 25 %.
Že je elektromobilita jednoznačným trendem, na tom se většina manažerů shoduje. Její nástup ovšem je a bude pomalejší, než se ještě nedávno čekalo. Za hlavní překážky vstupu do elektrického světa označují účastníci průzkumu cenu technologií (35 %), nabíjecí infrastrukturu (24 %) a dojezd elektromobilů (18 %). Zdrženlivost panuje také stran překotného rozvoje autonomní jízdy. Kromě pocitu, že bychom v této oblasti měli uvažovat trochu jinak, se 71 % respondentů domnívá, že pokud autonomní a tradiční vozy na silnicích neoddělíme, povede to k vážným bezpečnostním rizikům.
Měli bychom na to jít jinak
Manažeři se shodují na tom, že se dnes příliš soustředíme na izolované technologie a málo se věnujeme infrastruktuře a tvorbě „ekosystémů“. Kdybychom se více zaměřili na aplikace – například na město a jedno řešení, které bude zahrnovat autonomní, elektrické, sdílené vozy a infrastrukturu –, bylo by mnohem snazší vymýšlet obchodní modely a řešení. V GAES často zaznívá, že komplexnější pojetí ekosystémů umožní přesněji popsat životní prostředí, nezbytnou infrastrukturu a technologie zabudované ve vozech. Společnosti, které jako první dokážou skloubit pohled lokality (město, hlavní doprava mimo něj, odlehlejší místa) s „ekosystémovými“ technologiemi (elektro, sdílené, autonomní) a infrastrukturou (konektivita jako například 5G sítě, dopravní a dobíjecí infrastruktura), se stanou lídry v odvětví. Naopak ty, které se zabývají jen jednotlivými technologiemi, se nakonec stanou pouhými subdodavateli těch prvních.
Která z automobilek bude lídrem v autonomní jízdě v roce 2025?
-
BMW
-
Tesla
-
Toyota
-
Ford
-
Mercedes-Benz
-
Honda
-
Volkswagen
-
General Motors
-
Hyundai
Kdo je zákazník?
Zákazník bude čím dál důležitější, a proto bude pro firmy nezbytné ho dokonale poznat. Důraz bude kladen na pečlivé rozlišování jednotlivých „archetypů“ – každý z nich má odlišné potřeby, preference a požadavky a automobilky budou muset být schopny udržovat několik takových paralelních rovin zároveň.
Výraznou proměnou projde způsob, jakým se automobily budou prodávat. Skoro polovina (48 %) dotázaných manažerů je přesvědčena, že počet dealerství, jak je známe dnes, se už v roce 2025 sníží o 30 až 50 %. Nutné budou nové přístupy a pohledy na věc: prodejci se změní na servisy, autobazary nebo místa, kde se zákazníkům dostane netradičních a emotivních zážitků, jež si dnes s nákupem aut nespojujeme.
Počítače na kolech
Oslovení manažeři se shodli na jednoznačném trendu: informační technologie budou hrát prim. Vždyť v loňském roce byla tržní hodnota patnácti největších digitálních firem zhruba pětkrát větší než padesátky největších automotive společností. Zásadní bude také spolupráce těchto dvou odvětví. Dva ze tří manažerů mají za to, že bude mnohem podstatnější než konkurování si.
Bezpečnost je velkým tématem už dnes a v příští dekádě tomu nebude jinak. Respondenti projevili jasný názor na to, jak mohou výrobci nejlépe zpeněžit posbíraná data: na služby týkající se bezpečnosti.
Budoucnost se tedy jeví celkem optimisticky. Z průzkumu GAES vyplynulo, že jen minimum manažerů se obává, že by automobilové firmy nadále nevydělávaly. Celkem 69 % z nich věří, že počet transakcí v následujících letech výrazně poroste, nejvíc v Číně. A 81 % je přesvědčeno, že nastane posun od tradičních prodejů směrem k poskytování mobility jako služby.